Forum mardesign Strona Główna mardesign
forum mardesign
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum mardesign Strona Główna -> Wielka Wirtualna Ksiega wiedzy o motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mett
Teoretyk



Dołączył: 28 Lut 2007
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk

PostWysłany: 18 Maj 2009, Pon 13:03    Temat postu: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

"Niektórzy producenci samochodów (np. Mercedes) upodobali sobie montowanie w swoich produktach kompresorów. Inni z kolei (np. Nissan, Toyota i inni producenci japońscy) skłaniają się ku turbosprężarkom ». Dobrze byłoby zatem poznać różnice i podobieństwa obu tych systemów.

Podobieństwem jest cel dla jakiego montuj się w samochodach kompresory i turbosprężarki. Zwykle chodzi o zwiększenie mocy poprzez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza (a więc i tlenu) do komory spalania. Większa ilość tlenu zmieszana z większą ilością paliwa skutkuje większą mocą.

W celu wtłoczenia powietrza do silnika stosuje się specjalnie skonstruowany w tym celu wiatraczek (tzw. wirnik sprężarki). Element ten znajdziemy zarówno w kompresorze jak i w turbosprężarce.


Kompresor czy Turbo?

Coś jednak musi to śmigło napędzać i jest to właśnie główna różnica w budowie obu urządzeń. W przypadku turbo, śmigło napędzane jest gazami wylotowymi, czyli po prostu spalinami . W przypadku kompresora, śmigło napędzane jest paskiem podłączonym do wału korbowego. Tyle jeżeli chodzi o budowę. Co to jednak znaczy w praktyce?


Działanie kompresora i turbo z punktu widzenia kierowcy ma kilka zasadniczych różnic:

1. Ponieważ kompresor napędzany jest przez wał korbowy, część mocy silnika zużywana jest na napędzenie kompresora. W przypadku turbo, do napędzenia śmigła używa się spalin więc energii, która (w uproszczeniu) i tak jest marnowana.
2. Wzrost mocy jest w przypadku kompresora liniowy. Oznacza to, że kompresor wspomaga silnik już od najniższych obrotów. Działanie turbo zaczyna być odczuwalne dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednio duże ciśnienie. Poniżej tych obrotów występuje tzw. turbo dziura (z ang. turbo lag).

Co jest zatem lepsze?.
To zależy… Przy pomocy turbo można uzyskiwać większe przyrosty mocy ponieważ jest ono w stanie generować większe ciśnienie doładowania, aniżeli kompresor. Dlatego turbo jest tak bardzo lubiane przez tuning. Z drugiej jednak strony, przy użyciu kompresora unika się turbo dziury i następującego po niej gwałtownego przyrostu mocy, który może być trudny do opanowania i kończyć się zerwaniem przyczepności (problem ten jest obecnie niwelowany przez zaawansowaną elektronikę i nie ma tak dużego znaczenia jak w latach ‘80). "

Tu jest oryginalny artykuł skąd pochodzi tekst:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hwarang
Administrator



Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 398
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: 18 Maj 2009, Pon 21:55    Temat postu:

A teraz najwazniejsze! jak to wyglada z punktu widzenia Naszego portfela placze1 i jak duze modyfikacje za soba pociaga? Moze ktos montowal taki wynalazek u siebie? albo planuje i ma rozeznanie?

Czy sa jakies uwarunkowania, jakies wymogi ktore musi spelniac sam silnik lub caly samochod aby moc korzystac z kompresora/turbo? Czy na przyklad kazdy poczatkujacy tuningowiec nie zaleznie od swojego malego Monsterka jakiego posiada moze sobie obrac droge dowolna do turbo lub kompresora bo nie ma zadnych przeciwskazan technicznych? Czy patrzac czysto hipotetycznie moznaby zamontowac i turbo i kompresor w jednym autku?

Takie odpowiedzi by sie jeszcze przydaly zeby temat wyczerpac uśmiech


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum mardesign Strona Główna -> Wielka Wirtualna Ksiega wiedzy o motoryzacji Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin