Forum mardesign Strona Główna mardesign
forum mardesign
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Slownik skrotow.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum mardesign Strona Główna -> Wielka Wirtualna Ksiega wiedzy o motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hwarang
Administrator



Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 398
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: 02 Mar 2008, Nie 9:15    Temat postu: Slownik skrotow.

GTI - Gran Turismo Injection - skrot uzywany do okreslania samochodow o niestandartowej mocy silnika.

GT - Gran Turismo (impreza sportowa polaczona z wyscigami na torze, samochodow takich jak Cobra, Porsche, Mitsubishi itp.)

ABS - Anti-Lock Braking System - układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. System ten jest zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems). Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. Jest on również wykorzystywany jako element składowy bardziej rozwiniętych systemów jak ESP, czy Adaptive Cruise Control.

ESP - Electronic Stability Program (elektroniczny program stabilizacji) - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSC, DSTC itp.

ASR - Acceleration Slip Regulation - Układ ASR posiada własną centralkę, ale wykorzystuje czujniki ABS, których zadaniem jest mierzenie i porównywanie prędkości kół. Jeżeli jedno koło zaczyna obracać się z większą prędkością niż pozostałe koła (tzn. że zaczyna się ślizgać), ASR uruchamia dwa sposoby sterowania:
1) jeżeli ślizgają się oba koła napędzające, zmniejsza się moc wytwarzana przez silnik działając na przepustnicę elektroniczną,
2) jeżeli ślizga się tylko jedno koło, powoduje blokowanie tego koła.
Działanie ASR jest analogiczne do działania blokowania mechanizmu różnicowego.
Układ włącza się automatycznie z chwilą włączenia kluczyka wyłącznika zapłonu. W niektórych pojazdach można go wyłączyć wyłącznikiem umieszczonym na desce rozdzielczej.

TCS - Traction Control System - kontrola trakcji - to uproszczona wersja układu ASR. Układ wykonuje część funkcji ASR tzn. działa na koło, które ślizga się, a nie na silnik.
Kiedy jedno lub obydwa koła napędzające ślizgają się na śliskiej nawierzchni (śnieg, lód, piasek, błoto, woda) TCS powoduje ich hamowanie. Działa przy poniżej 30-50 km/h(w zależności od samochodu) i jest użyteczny szczególnie podczas ruszania lub nagłego przyspieszania - jednak źle ustawiony system znacznie obniża osiągi samochodu. Układ włącza się automatycznie z chwilą włączenia kluczyka wyłącznika zapłonu. W niektórych pojazdach można go wyłączyć wyłącznikiem umieszczonym na desce rozdzielczej.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Hwarang dnia 02 Mar 2008, Nie 9:44, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mett
Teoretyk



Dołączył: 28 Lut 2007
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk

PostWysłany: 04 Mar 2008, Wto 9:51    Temat postu:

DOHC Double Over Head Camshaft - dwa wałki rozrządu w głowicy - inacze zwane "Twin Cam", jest to powszechnie w świecie używane rozwiązanie konstrukcyjne silników tłokowych, w głowicy których znajdują się dwa wałki rozrządu przypadające na jeden rząd cylindrów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi. np. dohc 8V lub 16V

SOHC (Single Over Head Camshaft) dosł: jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów - skrót ten oznacza silnik z jednym wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy. Częściej spotyka się oznaczenie OHC oznaczające dokładnie to samo. np. sohc 8V lub 16V

16V – w motoryzacji oznaczenie silnika spalinowego 4-cylindrowego, posiadającego po 4 zawory na cylinder. Ogólniejszym pojęciem jest angielskie Multi-valve, mówiące, że silnik posiada więcej niż 2 zawory na cylinder.
Konwencjonalne rozwiązanie to 2 zawory na cylinder – ssący (dolotowy) i wydechowy (wylotowy). Od późnych lat 80. zaczęto stosować rozwiązanie z czterema zaworami, aby zwiększyć wydajność spalania, a co za tym idzie moc silnika i osiągi. Obecnie wiele produkowanych silników do aut osobowych wykorzystuje technologię czterech zaworów na cylinder.
Silniki o 4 zaworach na cylinder mają nieco bardziej wysokoobrotową charakterystykę niż silniki o 2 zaworach na cylinder co niekorzystnie wpływa na ekonomikę jazdy przy niskich obrotach.
Istnieją też silniki z trzema, a nawet sześcioma zaworami na cylinder przykładem jest Maserati 2.0L turbo-V6.

VTEC opis działania [link widoczny dla zalogowanych]

Twin Spark (TS) - „bliźniacza świeca”: oznaczenie modeli z silnikami wyposażonymi w system 2 świec zapłonowych na każdy cylinder. Rozwiązanie to Alfa Romeo stosowała już w 1965 r. (model GTA), a także w prototypie z 1914 r., jednak oznaczenie TS występuje w odniesieniu do silników z serii Twin Spark budowanych od 1987 r.; np. Alfa Romeo 145 1.8 TS.

Gran Turismo (GT) - określenie stosowane przez wiele marek (częściej w skrócie), oznaczające samochód turystyczny z silnikiem o dużej mocy, przeznaczony do wygodnego pokonywania znacznych odległości. W modelach Alfa Romeo np. GTV (Gran Turismo Veloce), GTA itd. (por. Turismo Internazionale, TI). Veloce „szybka”: określenie dodawane do nazwy niektórych modeli; z reguły oznaczało mocniejszą wersję silnikową i ponadstandardowe osiągi


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mett dnia 13 Kwi 2009, Pon 18:20, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hwarang
Administrator



Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 398
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: 02 Lut 2010, Wto 11:14    Temat postu:

2OHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)
4ETS - system kontroli napędu na cztery koła
4MOTION - stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła
4WD - napęd na cztery koła
4WS - system daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu
16V, 24V - liczba zaworów w silniku
AAR - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)
ABC - aktywna regulacja zawieszenia
ABS - system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu
ACC - radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami
ACS - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka
ADB - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego
ADS - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy
AFV - pojazd zasilany paliwem alternatywnym
AGR - system recyrkulacji spalin w silniku
AHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne
AIRBAG - poduszka powietrzna
AMVAR - System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni
APS - system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS.
ARTS - system zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji.
ASC - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
ASF - przestrzenna rama firmy Audi
ASG - system automatycznego wyłączania i restartu silnika w momencie zatrzymania pojazdu
ASMS - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy
ASR - system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy
AWD - napęd na wszystkie koła
BAS - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%
BTC - układ kontroli drogi hamowania
CBC - system stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach
CC - (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy
iCCS - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
CDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)
CDTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Climatic - klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków
Common-rail - bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla
CRS - akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa
CRDi - diesel w Kia
CR-V - komfortowy pojazd uniwersalny
CTDi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi
CVT - bezstopniowa skrzynia przekładniowa
CVTC - system bezstopniowej zmiany faz rozrząduCX - Współczynnik oporu powietrza stosowany przy projektowaniu karoserii samochodów.
DAC - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach
DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego
DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania
dCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)
DI-D - silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DIS - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem
DSA - (Dynamic Stability Assistance) układ poprawiający stabilność pojazdu
DSA - (Dual Stage Airbag) dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
DSC - układ kontroli stabilności pojazdu
DSC III - system dynamicznej kontroli stateczności i stabilizacji jazdy (zawiera ASC+T - automatyczny układ stabilności i trakcji)
DSTC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
DTC - układ dynamicznej kontroli trakcji
DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
DOHC - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy
EBD - elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania
EBV - elektroniczny system “dociskający” za nas pedał hamulca w razie potrzeby polepszając skuteczność hamowania
ECC - system automatycznej klimatyzacji ECU - Komputer kontrolujący i nadzorujący pracę silnika (z ang. Electronic Control Unit).
EDL - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
EHB - hamulec elektrohydrauliczny
EMB - hamulec elektromechaniczny
EOBD - (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych
EPS - elektryczny system wspomagania kierownicy
ESC - elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynia biegów
ESP - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy
ETC - elektroniczny układ kontroli napędu EURO-NCAP - Europejski program oceniania i badania samochodów wchodzących na rynek. Przeprowadza się w nim także crash-testy (z ang. European New Car Assessment Programme). FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi
FCD - radiowy system informacyjny dla kierowców
FPS - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa
FSI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa
GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Mitsubishi)
GPS - system nawigacji satelitarnej GT - Jedno z najpopularniejszych oznaczeń topowych, sportowych wersjii samochodów seryjnych (z włos. Gran Turismo - Wielka Turystyka).
HDC - system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień
HDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)
Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę
HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)
IC - boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny
ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy
ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych
IDE - bezpośredni wtrysk paliwa
IMMOBILIZER - urządzenie elektroniczne blokujące zapłon
INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego
ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do zainstalowania fotelika dziecięcego
JTD - turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa
JTS - bezpośredni wtrysk paliwa
KATALIZATOR - system ograniczający emisję szkodliwych substancji w spalinach
LPG - gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych
MCC - mały samochód kompaktowy przeznaczony do ruchu miejskiego
MPI - wielopunktowy wtrysk paliwa
MPV - minivan
NIVOMAT - system dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu
OHV - typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)
OBD - system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin
OHC - układ rozrządu z wałkiem w głowicy
OHV - układ rozrządu z wałkiem w kadłubie
PAX SYSTEM - nowatorska technologia, łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu
PCU - system kontroli mocy silnika
PDC - czujnik dystansu parkowania pojazdu
PTS - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości)
QUATTRO - napęd na 4 koła
QOHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS - system informacji radiowej
RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach
REF - automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS
ROPS - system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu
RTI - system informacji drogowej
SAHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne
SCi - bezpośredni wtrysk paliwa
SDI - diesel wolnossący
SEA - system ułatwiający wsiadanie do samochodu
SELESPEED - sekwencyjna skrzynia biegów
SERVOTRONIC - elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
SIDGUARD - system bocznych poduszek powietrznych
SIPS - system zabezpieczania w uderzeniach bocznych
SPI - jednopunktowy wtrysk paliwa
SRS - system bezpieczeństwa pasażerów
STC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu
STR - dzięki wykorzystaniu możliwości przepustnicy sterowanej elektronicznie układ pozwala na uzyskanie dla identycznych nacisków na pedał przyspieszenia - dwóch różnych reakcji silnika, zależnych od wybranego programu sterowania przepustnicą
SUV - sportowy pojazd terenowy
SUW - terenowy samochód kombi
SWT - system pomiaru ciśnienia w oponie
SVC - silnik o zmiennym stopniu sprężania
TCS - system kontroli trakcji
TDCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford)
TDI - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)
TiD - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)
TEMPOMAT - system utrzymujący stałą prędkość pojazdu
TMC - kanał informacji drogowych
TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu
TRACS - (Tyre Pressure Monitoring System) system monitorujący ciśnienie w oponach
TRACS - (Traction Control System) system kontroli napędu
TUNING - modernizacja nadwozia zmieniająca wygląd pojazdu i podnosząca efektywność jednostki napędowej
TWIN SPARK - system podwójnego zapłonu
V6, V8 - silnik w układzie V cylindry ustawione pod kątem najczęściej 60° do siebie. Liczba określa liczbę cylindrów
VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)
VCU - sprzęgło wiskozowe
VDC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)
VSA - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)
VSC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)
VNTOR - turbina o zmiennej geometrii i redukcji szkodliwych spalin
VTEC - system kontroli zmiennych faz rozrządu (Honda)
VTG - turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin
VVC - system kontroli zmiennych faz rozrządu
VVTi - inteligentny układ zmiennych faz rozrządu (Toyota)
WANKEL - Silnik Wankla. Umieszczone są w nim tłoki kształtem przypominającym trójkąt, które wiruje w komorach. Rozwiązanie to stosuje Mazda
WHIPS - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku
ZeV - pojazd, nie emitujący toksycznych substancji


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum mardesign Strona Główna -> Wielka Wirtualna Ksiega wiedzy o motoryzacji Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin